Stöd Oss Facebook

Folkomröstning om Västerås flygplats – lättläst

Den 21 mars är det en lokal folkomröstning i Västerås.

För att rösta måste man bo i Västerås och vara över 18 år.

Ett röstkort kommer skickas hem med posten. 

I vallokalen finns en röstsedel där man ska kryssa ja eller nej på en fråga. 

Frågan är ”Vill du att Västerås Stad ska avveckla verksamheten i flygplatsbolaget?”

Om man röstar JA så vill man att flygplatsen läggs ner.

Om man röstar NEJ så vill man att flygplatsen ska vara kvar.

Idag kan flygplan och helikoptrar landa oavsett om det är mörkt eller dåligt väder.

Det finns flygtorn och allt som behövs för att kunna landa.

Om flygplatsen läggs ner försvinner det.

Vi är många som vill att flygplatsen ska vara kvar i Västerås.

Därför kommer vi kryssa NEJ.

Vi tycker att flygplatsen är viktig.

För arbetstillfällen, beredskap vid kris eller krig och för miljön.

  • För arbetstillfällen

    Västerås flygplats används inte bara till semesterresor till London och Spanien.

    Det finns fem pilotskolor som utbildar ca 200 piloter per år.

    Det finns 17 företag som behöver ha en fungerande flygplats.

    Tillsammans är det över 150 arbetstillfällen.

    Vi tycker att alla arbetstillfällen är lika viktiga.

  • För beredskap vid kris eller krig

    Ibland tar det för lång tid att flytta sjuka människor och organ med ambulans på väg.  Ambulansflyget används för att transportera sjuka människor snabbt.

    Ambulansflyget används också för att flyga organ, till exempel hjärta och lungor

    som ska opereras in i andra människor.

    Ambulanshelikopter kan användas för kortare resor och kan landa på sjukhusets helikopterplatta. 

    Men när det är dåligt väder måste även helikoptern ta hjälp av flygplatsen för att landa.

    Om flygplatsen försvinner kan inte ambulanshelikoptern landa vid sjukhuset om det är dåligt väder.

    På Västerås flygplats utbildas piloter som hjälper till med brandbevakning.

    Piloter flyger och tittar efter skogsbränder.

    Ibland är det svårt att släcka skogsbränder.

    Då måste man ta hjälp av brandsläckningshelikoptrar och brandsläckningsflygplan.

    Västerås flygplats är viktig för att kunna ställa upp med service.

    På flygplatsen finns en ”mack” där flygplan och helikoptrar kan tanka bränsle.  

    Så man snabbt kan flyga iväg och fortsätta släcka bränder i Västmanland. 

    Om det blir kris eller krig kan man snabbt behöva flyga människor, mat eller medicin.

    Om flygplatsen inte finns kvar kan vi i Västmanland inte själva bestämma över hjälpen.

    Då måste vi hoppas på hjälp från andra regioner.

    Länsstyrelsen och Region Västmanland tycker att Västerås flygplats är viktig.

    De tror att det blir sämre för människor som bor i Västmanland om flygplatsen läggs ner.

  • För miljön

    Flyget kommer inte minska om Västerås flygplats läggs ner.

    Man kommer bara fortsätta flyga från andra flygplatser.

    Därför är det viktigt att snabbt byta till miljövänliga flygplan.

    I Göteborg byggs det första svenska elflygplanet som kommer vara klart om 5 år.

    Då kommer man kunna flyga kortare resor till olika städer utan några utsläpp. 

    Flera företag som finns i Västerås forskar på lösningar med flyg utan utsläpp.

    Flygplanen laddas med el från vindkraft och solceller i stora batterilager.

    Elflygplan kommer kunna bli som bussar med vingar.

    Men då måste de små flygplatserna finnas kvar.

    Västerås flygplats har väldigt bra förutsättningar för forskning och utveckling.

    Det kan bli mer företag och forskning som kan få fram lösningar för att snabba på klimatsmart flyg i både Sverige och världen även på längre sträckor.

    De som vill lägga ner Västerås flygplats säger att det är för dyrt för Västerås stad.

    Västerås stads totala ekonomi innefattar 10, 6 miljarder kronor.

    Flygplatsen kostar ca 25 miljoner kronor per år.

    Och motsvarar 250 kr per person per år, ungefär lika mycket som en familjepizza.

    Kryssa NEJ för att behålla Västerås flygplats den 21 mars!

    För arbetstillfällen, för att rädda liv, släcka bränder och utveckla klimatsmart flyg.